Adressas gode busser- innlegg i ordet fritt

Adressa har i alle de 32 årene jeg har jobbet i kollektivbransjen i Trondheim, hatt sin helt spesielle og negative oppfatning av hvordan bransjen fungerer. Dette gjenspeiler seg også i torsdagens leder. Avisa fremstiller det som om det har vært en fantastisk snuoperasjon etter at AtB ble etablert og anbud innført. Og at det før dette har vært et elendig rutetilbud, steingamle busser og skyhøye priser og at fagforeninga har styrt hele butikken.  Vi er selvsagt beæret over at Adressa tillegger Fagforbundet Buss- og Sporveisbetjeningens Forening så stor makt, men må nok dessverre skuffe avisa med at det en noe overdrevet.  Nå er det flere fakta som avisen ser helt bort fra i sin iver etter å sverte fagforeninga.  Passasjertallet i Trondheim har vist en flott økning hvert eneste år i mange år, altså lenge før AtB ble til. At vi får et ekstra hopp nå med innføring av bompenger og lavere priser skulle bare mangle, og har selvsagt ingen ting med AtB eller innføring av anbud å gjøre. Ruteopplegget som kjøres nå er nesten en blåkopi av det som ble utviklet av gamle TT gjennom mange år, i samarbeid med fagforeninga. At man nå har fått tilnærmet ubegrenset med penger, og kan øke frekvensen på noen linjer ytterligere bidrar selvsagt også til passasjervekst.  Så passasjerveksten nå er et resultat av politiske vedtak gjennom tilføring av mer penger og innføring av bompæng og en vidreføring av et bra ruteopplegg. Adressa glemmer at det er kun 40% av rutene i byen som er på anbud i dag og som kjører med nye busser. Resten av byen kjøres med de samme ?østeuropeiske? bussene som før og uten anbud.  Pussig at det allikevel er økning i passasjertall. Og de nye bussene er faktisk nye bare i år. På slutten av anbudsperioden vil de nok nærme seg dagens gjennomsnittsalder. Pussig er det også at kundeundersøkelser har vist at passasjerene i byen i mange år har vært fornøyd med tilbudet, ja faktisk mer fornøyd enn i Oslo f eks. Det skulle vel tyde på at fagforeningens innsats for sine medlemmer, ikke står i motstrid til passasjerenes interesser. Tvert i mot er det slik at når vi for eksempel har argumentert og sloss for flere kollektivfelt, så er det til nytte både for passasjerer og sjåfører. Jeg kan til slutt berolige avisa med at Fagforbundet BSF også i fremtida vil ha en hånd på rattet i kollektivtrafikken i Trondheim.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

union

union

61, Trondheim

Far, bestefar, fagforeningsaktivist, palestina-ambassadør for Fagforbundet, ,hobbypolitiker, friluftsmann, gift, http://www.labourstart.org/rss/labourstart.xml

Kategorier

Arkiv

hits